Att använda mobiltelefonen under skoldagen mot att avstå från att använda den hemma är i och för sig en allmänt nyttig övning, men den är också mer specifikt knuten till några av de krav skolan måste ställa på eleverna.
Krav i samhällskunskap:
”Eleven har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer. Eleven visar det genom att undersöka hur sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då enkla samband inom olika samhällsstrukturer.”
”Eleven kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och beskriver då enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang. Eleven värderar och uttrycker olika ståndpunkter i elevnära samhällsfrågor med enkla resonemang och till viss del underbyggda argument.”
Nätet i alla dess former och dess tillgänglighet via mobiltelefoni är en på en gång genomgripande, intim och svåröverskådlig struktur i samhället, med både sociala, mediala, rättsliga, ekonomiska och politiska aspekter.
Det är bland annat därför ingen tvekan om att bruket/beroendet av mobiltelefonernas verktyg är en aktuell samhällsfråga där man kan ha olika åsikter. Det är heller ingen tvekan om att det är en mycket elevnära samhällsfråga.
Vi tror att detta lilla experiment kommer att hjälpa till att levandegöra vad dessa krav handlar om och bli en bra utgångspunkt för vidare arbete.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar