Viktiga datum

Viktiga datum:

29/5 - 30/5: Lov

3/6: Orientering kl. 12-14

5/6: Friidrottsdag

10/6: Skolavslutning kl.17

SO material

Etiska begrepp


Dessa måste ni lära er:
Solidaritet = man skall hjälpa andra som har det svårt
Jämlikhet = alla är lika mycket värda
Rätt = det som är gott, snällt eller ordentligt att göra
Orätt = det som är fel, elakt eller förstör.
Godhet = att vara snäll.
Ondska = att vara elak.
Livsåskådning = vad man tycker är viktigt i livet och hur man tycker världen fungerar.
  
Dessa är bra att lära sig:
Etik = vad man tycker är rätt och orätt.
Moral = vad man gör som är rätt eller orätt.
Egoism = man själv är viktigast.
Altruism = andra är viktigare än en själv.
Universalism = man är lika viktig som alla andra.

 


Geografi med Jonas

Instuderings frågor ”Världs Atlas”

Skriv svaren i din SO bok

Tips: Ta det lugnt och var glad               

1.       Vad finns det på sidan 4-5?

·         Vilka är de största rubrikerna?


2.       Längst ner på sidan 6-7 finns åtta rutor.

·         Vad innehåller de samt beskriv de alla?


3.       Vad beskriver kartan högst uppe på sidan 10?


4.       Vad visar kartorna på sidan 20 och vad är skillnaden mellan de?


5.       På vilka tre platser i världen finns det mest befolkning?


6.       Vart i världen finns det minst antal läskunniga?


7.       Nämn 2 stycken världsarv och vart ligger dom?

8.       Vad heter huvudstaden i Australien?

·         På vilka sidor kan man se huvudstaden?

·         På vilka ”rutor” finns huvudstaden?


9.       Nämn något som finns i ”rutan” C5 sidan 128:

10.   Hur högt är MT Everest, K2 och Kebnekaise?

11.   Hur djup är Marianergraven?

12.   Hur djup är Victoriasjön, vilken flod bildar den och vart mynnar floden ut?

13.   Genom vilka länder flyter?

·         Donau

·         Rhein

·         Altaälven  


14.   Vad är

·         Breddgrad?

·         Längdgrad?

15.   Nämn tre länder som ligger vid ekvatorn


16.   Rita fyra pilar som pekar mot

Norr, Söder,  Väst och Öst

17.   Vad är skillnaden på Antarktis och Arktis och vart bor isbjörnarna och pingvinerna?
18.   Rita symbolerna (med färger)

·         Nationsgräns

·         Damm kanal

·         Nationalpark

·         Huvudväg

·         Kanal

·         Rev

·         Järnväg

·         Vattenfall

·         Bilfärja
19.   Vad är Kruger och Sarek för något och vart ligger de?
20.   Vart ligger Andorra, Monaco och vad är de för något?
21.   Vad heter de tre största haven i världen?
22.   Vad betyder ordet skala och ge två exempel i kartboken?
23.   Nämn tre stors bergskedjor i världen.
24.   Vilken sida och vilken ”ruta” kan jag hitta en fjord och vad heter den?
25.   Vilken sida och vilken ”ruta” kan jag hitta tre mycket stora öar i världen?

      26.   Gör tre egna frågor som jag kan ställa till klassen.

SO med Christopher

ÅTERKOMMANDE LÄXA

NYHETSRAPPORTERING FÖR FEMMAN


Du skall berätta om en nyhet för klassen.


Förbered läxan så här:
1: Välj en nyhet som är högst en vecka gammal.
Tips: Välj en nyhet om något du tycker om. Spelnyheter, sportnyheter, filmnyheter, t ex, är helt OK.

2: Läs igenom nyheten ordentligt så att du förstår den. Är det svåra ord, ta reda på vad de betyder.

3: Vad får man veta om kvinnorna i nyheten? Vad får man veta om männen i nyheten? (Det är OK att ha en nyhet där varken kvinnor eller män nämns).




4: Kom på minst en sak som gör att man kanske inte kan lita helt på allt som står i nyheten.



5: Anteckna stödord som du får ha när du berättar om nyheten för klassen.

6: Öva så att du kan berätta om nyheten för klassen.


Redovisa så här:
1: Berätta vad nyheten heter (rubriken), vem som har skrivit nyheten, vilken dag nyheten är ifrån och vilken websida eller tidning nyheten är ifrån.

2: Berätta om nyheten. Använder du något svårt ord ur nyheten måste du berätta för klassen vad ordet betyder.

3: Berätta om vad man får veta om killarna och om tjejerna i nyheten.

4: Berätta varför man kanske inte kan lita helt på allt som står i nyheten.

5: Svara på frågor om nyheten från klassen .


Turordning 5A:
38: Filippa
39: Ines
40: Marcus
41: Hugo
42: Victor
43: William
45: Max
46: Albin
47: Vilda
48: Ella
49: Jakob
50: Stephanie
51: Johan
4: My
5: Hilda
6: Isabelle
7: Folke
8: Klara
10: Oliver
11: Henry
12: Daniel
13: Elin
14: Frans
15: Nanna

Turordning 5B:
38: Alice
39: 5B simmar
40: Angelo
41: Anton
42: Axel
43: Aya
45: Carl
46: Ella
47: Emma
48: Erik
49: Ester
50: Fabian
51: Frans
4: Gustav
5: Hedda
6: Ivar
7: Jakob
8: Johanna
10: Line
11: Melker
12: Nike
13: Otto
14: Romeo
15: Ruben
16: Sara
17: Sofie
18: Totte

FEMMORNAS EGNA EXEMPEL PÅ KÖNSROLLER

(Sammanfattning av tankarna i 5A och 5B)

1: Typiskt kvinnliga kläder, hur är de? Du måste sammanfatta, inte bara skriva exempel.

Tajta
Kjol
Korta kläder
Blommigt, glittrigt, mycket färger, hjärtan
Smink
Genomskinliga kläder
Visar mer hud
Smycken/accessoarer (Örhängen, ädelstenar, handväska)
Piercing
Fottatueringar
Avancerade frisyrer
Klackskor
Tunna kläder
Klänning
BH/bikini
Hjärtan



Korta shorts

Glittriga

Färgglada (lila, rosa)

Klänning
Kjol
Tajtare
Diadem
Kortärmade tröjor med puffar
Mer naket (visar mer hud): magtröjor
Tar längre tid på sig att välja kläder/Tänker mer på sitt utseende
Sminkar sig
Börjar tidigare välja egna kläder
Längre hår
Oftare hårprydnader (flätor, snoddar…)
BH
Viktigare att tänka på sitt utseende ju äldre kvinnorna blir
Skor: spetsiga, höga klackar

Kvinnokläder: visa upp kroppen, vara snygg för andra på bekostnad av bekvämlighet. Kjolar/klänningar. Smink


2: Typiskt manliga kläder, hur är de? Du måste sammanfatta, inte bara skriva exempel.
Visa lite hud
Sköna kläder
Gråskalor
Inte så mycket prydnader
OM en kille är tatuerad är det MÅNGA tatueringar
Smoking
Kavaj/kostym
Enkla hattar
Hög krage
Hängslen
Parfym som är genomträngande och inte doftar natur
Keps
Vit skjorta
Piketröja
Svarta skor som täcker hela foten
Slips/fluga
Gällivarehäng
Kalsonger (rätvinkliga och lite grövre än trosor)
Ett enda örhänge
Rymliga och mjuka byxor
Rymliga tröjor
Långa badbyxor med nät på insidan
Hårvax
Manskläder: sköna och heltäckande i första hand. Inte kjol/klänning. Inte smink.



Pösiga, löst sittande, för stora

Längre shorts, längre ärmar

Bara badbyxor, inte top till bikinin

Skjorta (raka linjer, istället för ”molniga”)
Slips, fluga
Chinos i olika färger
Kalsonger som är längre än trosor
Häng
Kavaj
Oftare bortrakat hår
Killar som har tatueringar har mycket tatueringar
Mer kroppshår (bortom huvudet)




4: Vad händer om en kvinna har manliga kläder på sig?
Många tittar
Hon kanske blir retad
Många pratar bakom ryggen

5: Vad händer om en man har kvinnliga kläder på sig?
Många tycker att det är konstigare än om en kvinna har på sig manskläder.
Alla tittar.
Man blir troligen retad.
Nästan alla pratar bakom ryggen.



Folk tror att de är kvinnor.

Folk omkring tycker att det är mycket konstig.

Folk stirrar ännu mer.

Barn pekar.
Han kan bli anfallen.
 

6: Vad får man göra om man skall vara manlig? Du måste sammanfatta, inte bara skriva exempel.
Yrken: Byggarbetare, chefsjobb, taxichaufför, sjöman, konsertvakt
Spotta, klottra, ståkissa, köra motorcykel, boxning
Aggressiv, slåss



Jobba mycket

Killjobb: poliser, vedhuggare, byggarbetare, bonde, brandkår, banktjänsteman, president, kung, chaufförer, chefsdesigner, vaktmästare, kirurger

Tuffa

Slåss
Färre ansvarsområden
Sammanfattning: jobba hårt med fysiska eller våldsamma jobb och med makt,
bestämma, vara hård, stark och ilsken, göra sin egen grej

7: Vad får man göra om man skall vara kvinnlig? Du måste sammanfatta, inte bara skriva exempel.
Yrken: flygvärdinna, lärare, kassörska, sjuksköterska, toppmodell, sminkaffärer, hemmafru, dansare, städerska, konditor,
Shoppa, vara försiktig, blyg, leka med ponnyer
Gå med små steg



Jobb: servitris, kassajobb, reception, klädjobb, utseendejobb, kontorsjobb på byggarbetsplatser, flygvärdinnor, sjuksköterska

Syssla med kläder

Shoppa

Lärare
Jobb med utseende
Hushållsarbete: städa, tvätta
Tar ansvar för många olika saker
Sammanfattning: tjäna andra, behaga andra, förminska sin personlighet,
utseende, får inte lön för fysiska arbeten





LEKTIONSANTECKNINGAR OM MEDELTIDA MIGRATION
(Sammanfattning av kartan ni använde.)
Från Tyskland flyttade köpmän, fogdar, knektar och hantverkare.
Från Finland flyttade bönder.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar