Viktiga datum

Viktiga datum:

29/5 - 30/5: Lov

3/6: Orientering kl. 12-14

5/6: Friidrottsdag

10/6: Skolavslutning kl.17

Matematik Marika

Måndag den 4/11 jobbade vi med ett eget ämnesövergripande material inom matematik och SO för att träna på att räkna med stora tal, rimlighets bedöma, avrunda, omvandla i enheter samt logik - hjärngympa. Barnen arbetar i par för att tillsammans försöka lösa uppgifter som vi senare tar upp och diskuterar i helgrupp. Oftast så finns det flera olika sätt att lösa en uppgift på vilket hjälper barnen att utveckla sitt matematiska tänkande.
Först ut på detta tema var Christo Redentor som är belägen på det 710 meter höga berget Corcovado vid Rio de Janeiro i Brasilien. Det räknas som ett utav världens nya underverk.



Måndag den 7/10 har vi ett prov på kap.1 och 2 (stora tal och geometri) dels för att stämma av att barnen har lärt sig samt vänja dem vid prov. I årskurs 6 har barnen Nationella prov och då är det bättre att vara van vid både skriftliga och muntliga tester.

I slutet av boken finns repetitions kapitel 1 och 2 på sidan 154-155. De ligger på godkänd nivå så det är bra att även titta igenom de röda kapitlen.


Uppdatering på vad som skett sedan terminsstarten i matematik:
Som introduktion gick jag igenom kort historiskt matematikens betydelse och utveckling genom tiderna från sumerernas tid till våra dagar. Därefter har vi repeterat uppställningar i addition och subtraktion; avrundningar; multiplikationstabellen; läst högt stora tal; gått igenom area m.m. Vi har gjort mattegåtor som barnen får lösa i par, spelat multikedjor samt även hunnit med att spela schack. Eleverna har varje vecka sedan skolstarten fått arbeta med särskilda arbetsblad och diagnoser som jag tittat och rättat för att få en bild av deras befintliga kunskaper.

Jag använder matematikboken som bas och kompletterar med praktisk matte, kluringar och schack som tränar elevernas logiska tänkande. 
Matteboken är uppbyggd med en introduktion som vi går igenom gemensamt muntligt. Därefter arbetar var och en självständigt medans jag går runt och hjälper dem som behöver. Då gäller arbetsro och jag vill att det ska vara helt tyst medans hjärngympan pågår. Sedan rättar barnen själva grönt kapitel och visar mig så jag kan gå igenom om det behövs repetera något. Därefter är det dags för Diagnosen. Beroende på hur eleven har löst uppgifterna fortsätter de antingen några tal i blått för att befästa kunskaperna eller så börjar de direkt i det röda kapitlet som oftast är uppbyggt på problemlösningar, där ska eleverna helst jobba två och två. Det är för att träna sig på att det finns flera sätt att lösa tal samt att lära sig uttrycka sig matematiskt. Till en början har de fått välja kompis att jobba med men i framtiden är det viktigt att byta  så eleverna får pröva på att jobba i olika tankebanor.

Efter grönt och rött kapitel finns två sidor med utmaningar som tränar det logiska tänkandet. För att riktigt utmana sig själv och få bästa hjärngympa så rekommenderar jag att eleven gör dessa själv.

Efter kap. 1  och 2  är det prov. Likaså efter kap. 3 , 4 och  5 i A boken som görs före jullovet, är det ett prov. Under vårterminen arbetar vi i B boken och samma procedur upprepas. Sammanlagt har vi 4 prov / år.

För att förbereda sig inför prov är det bra att läsa de gröna rutorna samt göra repetitionskapitel längst bak i boken.

I årskurs 6 får eleverna betyg. Betygen sker efter bedömning av muntliga redovisningar, prov, Nationellaprov, utförande av praktisk matte och inlämnade uppdrag t.ex. diagram på statistik.

Med Vänliga Hälsningar
Marika 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar