Viktiga datum

Viktiga datum:

29/5 - 30/5: Lov

3/6: Orientering kl. 12-14

5/6: Friidrottsdag

10/6: Skolavslutning kl.17

NO material

MÄNNISKOKROPPEN
Ämne:
Biologi
Årskurs:
År 5
Tidsperiod:
VT-2014



Lärandemål
Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla din förmåga att:
·         Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa.
·         Använda biologins begrepp för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen och samhället.

Undervisning
1.       Du ska lära dig om hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av beroendeframkallande medel.
2.       Du ska lära dig om några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och behandlas.
3.       Du ska lära dig tolka och granska information med koppling till biologi, t.ex. i faktatexter och tidningsartiklar.

Bedömning
Det som bedöms är HUR du:
·         Planerar, utför och dokumenterar dina skriftliga uppgifter.
·         Tolkar och granskar information med koppling till biologi.



Underlag för bedömning är:
·         Ditt skriftliga arbete om ett organ och din muntliga redovisning
·         Din reklamplansch om en kampanj mot tobak.
·         Ditt skriftliga prov  äger rum den 5/21 (5A) och den 7/2 (5B)
Bedömningsmatris med kunskapskrav


Kunskapskrav
E
 
·         Använda kunskaper i biologi för att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa.

Eleven har grundläggande kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa och sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen.
Eleven har goda kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa med relativt god användning av biologins begrepp. I utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hälsa och sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen.
Eleven har mycket goda kunskaper om biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla samband inom dessa och något gemensamt drag med god användning av biologins begrepp. I välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hälsa och sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i människokroppen.
·         Använda biologins begrepp för att beskriva och förklara biologiska samband i människokroppen och samhället.

Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med viss anpassning till sammanhanget.
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med relativt god anpassning till sammanhanget.
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett sätt som för samtalen och diskussionerna framåt och fördjupar och breddar dem. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med god anpassning till sammanhanget.






• Att känna till några viktiga organ i den egna
kroppen och dess funktion

• Att kunna något om människans fortplantning,
födelse, pubertet, åldrande och död

• Att ha inblick i beroendeframkallande medels
inverkan på hälsan

Under arbetet med kroppen tränar vi också på
• Att kunna hitta information i olika källor

• Att kunna bearbeta informationen och skriva
fakta med egna ord

• Att kunna förstå och följa skriftliga
instruktioner

Prov på det lilla faktahäftet blir onsdagen den 5/2 för klass 5A och fredagen den 7/2 för klass 5B. Tanken är att eleverna ska hinna lära sig det mesta under skoltid.

1 kommentar:

  1. • Att känna till några viktiga organ i den egna
    kroppen och dess funktion

    • Att kunna något om människans fortplantning,
    födelse, pubertet, åldrande och död

    • Att ha inblick i beroendeframkallande medels
    inverkan på hälsan

    Under arbetet med kroppen tränar vi också på
    • Att kunna hitta information i olika källor

    • Att kunna bearbeta informationen och skriva
    fakta med egna ord

    • Att kunna förstå och följa skriftliga
    instruktioner

    Prov på det lilla faktahäftet blir onsdagen den 5/2 för klass 5A och fredagen den 7/2 för klass 5B. Tanken är att eleverna ska hinna lära sig det mesta under skoltid.

    SvaraRadera