MÄNNISKOKROPPEN
Ämne:
|
Biologi
|
![]() |
|
Årskurs:
|
År 5
|
||
Tidsperiod:
|
VT-2014
|
||
|
|||
|
Lärandemål
Genom undervisningen ska du få möjlighet att utveckla din
förmåga att:
·
Använda kunskaper i biologi för att granska
information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa.
·
Använda biologins begrepp för att beskriva och
förklara biologiska samband i människokroppen och samhället.
Undervisning
1. Du
ska lära dig om hur den psykiska och fysiska hälsan påverkas av
beroendeframkallande medel.
2. Du
ska lära dig om några vanliga sjukdomar och hur de kan förebyggas och
behandlas.
3. Du
ska lära dig tolka och granska information med koppling till biologi, t.ex. i
faktatexter och tidningsartiklar.
Bedömning
·
Planerar, utför och dokumenterar dina skriftliga
uppgifter.
·
Tolkar och granskar information med koppling
till biologi.
Underlag för bedömning är:
·
Ditt skriftliga arbete om ett organ och din
muntliga redovisning
·
Din reklamplansch om en kampanj mot tobak.
·
Ditt skriftliga prov äger rum den 5/21 (5A) och den 7/2 (5B)
Bedömningsmatris med kunskapskrav
|
Kunskapskrav
|
|||
E
|
![]() |
![]() |
||
·
Använda kunskaper i biologi för att granska
information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör hälsa.
|
Eleven
har grundläggande kunskaper om
biologiska sammanhang och visar det genom att ge exempel på och beskriva dessa med viss användning av biologins begrepp. I enkla och till viss del underbyggda resonemang om hälsa och
sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i
människokroppen.
|
Eleven
har goda kunskaper om biologiska
sammanhang och visar det genom att förklara
och visa på enkla samband inom
dessa med relativt god användning av biologins begrepp. I utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hälsa och
sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några samband i
människokroppen.
|
Eleven
har mycket goda kunskaper om
biologiska sammanhang och visar det genom att förklara och visa på enkla
samband inom dessa och något
gemensamt drag med god användning av biologins begrepp. I välutvecklade och väl underbyggda
resonemang om hälsa och sjukdom och pubertet kan eleven relatera till några
samband i människokroppen.
|
|
·
Använda biologins begrepp för att beskriva och
förklara biologiska samband i människokroppen och samhället.
|
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor
som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett
sätt som till viss del för samtalen
och diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information
och använder då olika källor och för enkla
resonemang om informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda
informationen i diskussioner och för att skapa texter och andra
framställningar med viss
anpassning till sammanhanget.
|
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor
som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett
sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt. Eleven kan söka naturvetenskaplig information och
använder då olika källor och för
utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Eleven kan använda informationen i diskussioner och för att skapa texter och
andra framställningar med relativt god
anpassning till sammanhanget.
|
Eleven kan samtala om och diskutera enkla frågor
som rör hälsa genom att ställa frågor och framföra och bemöta åsikter på ett
sätt som för samtalen och
diskussionerna framåt och fördjupar och breddar dem. Eleven kan söka
naturvetenskaplig information och använder då olika källor och för välutvecklade resonemang om
informationens och källornas användbarhet. Eleven kan använda informationen i
diskussioner och för att skapa texter och andra framställningar med god anpassning till sammanhanget.
|
|
• Att känna till några viktiga organ i den egna
kroppen och dess funktion
• Att kunna något om människans fortplantning,
födelse, pubertet, åldrande och död
• Att ha inblick i beroendeframkallande medels
inverkan på hälsan
Under arbetet med kroppen tränar vi också på
• Att kunna hitta information i olika källor
• Att kunna bearbeta informationen och skriva
fakta med egna ord
• Att kunna förstå och följa skriftliga
instruktioner
Prov på det lilla faktahäftet blir onsdagen den 5/2 för klass 5A och fredagen den 7/2 för klass 5B. Tanken är att eleverna ska hinna lära sig det mesta under skoltid.
• Att känna till några viktiga organ i den egna
SvaraRaderakroppen och dess funktion
• Att kunna något om människans fortplantning,
födelse, pubertet, åldrande och död
• Att ha inblick i beroendeframkallande medels
inverkan på hälsan
Under arbetet med kroppen tränar vi också på
• Att kunna hitta information i olika källor
• Att kunna bearbeta informationen och skriva
fakta med egna ord
• Att kunna förstå och följa skriftliga
instruktioner
Prov på det lilla faktahäftet blir onsdagen den 5/2 för klass 5A och fredagen den 7/2 för klass 5B. Tanken är att eleverna ska hinna lära sig det mesta under skoltid.