Viktiga datum

Viktiga datum:

29/5 - 30/5: Lov

3/6: Orientering kl. 12-14

5/6: Friidrottsdag

10/6: Skolavslutning kl.17

Matematik Mikael


2014-05-20

Det blev matematik på engelska i dag eftersom vi på skolan hade engelsk skoldag. Eleverna fick lära sig uttryck som t.ex. plus, add, subtract, minus, take away, multiply, times, divide and goes into.

Eleverna fick även arbeta med ett test i taluppfattning och hur tal används t.ex. visa att man behärskar de fyra olika räknesätten samt att man har förståelse för decimaltal och värdet för olika tal på en tallinje. Det jag rättat hitintills visar att det ser bra ut, men att t.ex. addition och subtraktion av decimaltal med tiondelar och hundradelar behöver vi öva mer på. Samt att uppställning av tusental när det gäller multiplikation och subtraktion behöver vissa elever också öva mer på.

2014-05-06

Hur ser en rät vinkel ut? Trubbig vinkel? Spetsig vinkel? Hur använder man en gradskiva för att mäta vinklar? Vi har mätt och tittat på olika vinklar och även tittat på en film som läraren Linnea gjort om vinklar. Se länken nedan.

https://www.youtube.com/watch?v=c0nFeiMVqrs

I det nya arbetsområdet inom geometri ska eleverna arbeta med vinklar och symmetri. De lär sig att mäta och rita vinklar med gradskiva. Vi kommer också att göra beräkningar med två vinklar som bildar ett halvt varv samt vinkelsumman i en triangel. Begreppen symmetriskt och symmetriaxel arbetar vi också med.


2014-04-29




Vi har fortsatt att öva på decimaltal och eleverna har då bl.a. fått göra en parövning där det gäller att komma på hur lång t.ex. boaormen är med hjälp av olika ledtrådar. Så här såg ledtrådarna ut: Glasögonormen är 1,87 m. Snoken är den näst kortaste ormen. Boaormen är längst. Glasögonormen och snoken är sammanlagt 5,56 m långa. Snoken är 1.29 kortare än den längsta ormen. Den kortaste och längsta ormen är sammanlagt 6,85 m. Hur lång är boaormen?

När eleverna hade löst denna uppvärmningsövning så fick dem själva skapa 6 egna ledtrådar till en uppgift som andra fick lösa. Det blev många roliga problem som jag tycker kunde gott och väl få vara med i en läromedelsbok i matematik.






2014-04-22

Vi har idag gått igenom hur man räknar ut decimaltal med hjälp av multiplikation och division. När det gäller multiplikation av decimaltal så är det några elever som är osäkra på vilket av entalet och tiotalet som ska skrivas under eller sparas på sidan av uppställningen.



I det här exemplet ovan så börjar man med att multiplicera 8 med 7. Svaret 56 ska då göras på följande sätt: 6 under 8 och 5 vid sidan. När man sedan multiplicerar 8 med 9 så adderar man svaret med 5.

Däremot har alla nu förstått hur räknemetoden för kort division räknas ut. Bra beskrivning finns på s.102 i Matteborgen.

Några av eleverna har också fått göra en parövning i att addera eller subtrahera decimaltal. Det handlar om att t.ex. att addera med 0,1, 0,2 eller 0,3 åt gången och komma först till talet 3. Att t.ex. addera 0.9 med 0,2 och att förstå att det blir 1,1 är inte helt klart för alla.





2014-04-08

I dag har vi fortsatt att öva på att addera och subtrahera decimaltal t.ex. 18,69+17,26 och 306,16 - 48,25. Jag ser att halva klassen har svårt med sådan här tal och vi behöver öva mer på liknande tal. Det eleverna gör fel på är att när de växlar in från talgrannen och de tappar bort hur mycket de har växlat. Den räknemetod som vi använder är uppställning (algoritm).






Efter påsk ska vi öva på att räkna decimaltal med både multiplikation och division.





2014-04-01




Vi har diskuterat och gått igenom några av uppgifterna i den årligt återkommande matematiktävlingen som heter "Känguru - matematikens hopp!" Eleverna fick för en vecka sedan klura på ett antal problemlösningar i matematik. Dessa uppgifter kan t.ex. handla om att räkna ut omkretsen på en figur som ser först ut som en kvadrat och sedan ser ut som en rektangel. Vilken omkrets har rektangeln efter figurförändringen? Det blir bra diskussioner och eleverna är duktiga på att förklara hur de tänker.

Vi har också tittat på olika uppgifter som omfattas av prioriteringsregeln i matematik d.v.s. att eleverna har kunskap om att i en övning så ska man först räkna ut 1. parenteser. 2. multiplikation och division. 3. Addition och subtraktion. Då är det t.ex. lätt att räkna ut tal som t.ex. 5(10-3) - 2x12 = 35-24=11.

En introduktion av det nya kapitlet i Matteborgen som heter Decimaltal har getts till eleverna. Då har de fått kunskap om t.ex. att när man avrundar 5,49 så blir det 5 och 5,50 avrundas till 6. Vi har också tittat på uppställning när det gäller decimaltal och räknat ut uppgifter med både addition och subtraktion.

2014-03-18

Vi har fortsatt arbetet med procent och tittat på uppgifter som t.ex. Lisa har köpt 36 jordgubbar och tillsammans med en kamrat ätit upp 18 jordgubbar. Hur många procent har hon ätit upp? Det gäller då att förstå att 36 % representerar 100 % och se hur stor mycket delen 18 jordgubbar är av det hela. D.v.s. 18/36 = 0,5 = 50%. Det går också att se att 9 jordgubbar av 36 jordgubbar är 25%. Vi tar hjälp av multiplikation och division och delar 36 i fyra delar. Varje del är värd (9 jordgubbar) 25%. Det stämmer eftersom 4 x 9 = 36.

Eleverna har också fått ta del av historiken och varför vi fick en Pi-dag den 14 mars. Vi har också övat på hur vi använder Pi och det är bl.a. när vi ska räkna ut omkrets och area på en cirkel. Med hjälp av en passare och linjal har eleverna bestämt diametern och sedan multiplicerat det med pi (3,14). Då har de fått fram omkretsen runt cirkeln.





2014-03-11

Eleverna har i  par fått  undersöka en fråga som har flera svarsalternativ. Dessa svar ska sedan redovisas i ett cirkeldiagram med procentsats. En uppgift som engagerar eleverna eftersom frågan utgår från deras intresse t.ex. "Vilket ämne är ditt favoritämne i skolan?" eller "Vilken efterrätt gillar du?"

Jag ser också att eleverna är duktiga nu på att bestämma hur mycket av en figur eller del som är t.ex. 75%, 50 % och 25%. De kan också räkna ut uppgifter som t.ex. att i en klass hade 25% av eleverna stövlar, 13 % sandaler och resten snörskor. Hur många procent av eleverna hade snörskor? 






2014-03-04

Nu ska eleverna få arbeta med begreppet procent. Vi har pratat om i vilka sammanhang som procent används och vilka egna erfarenheter som eleverna har av detta begrepp. Sedan startar vi med cirkeldiagram där olika resultat redovisas i procent. Diagrammen visar 100%, 50%, 25% och 75 % av något, dvs. det hela, hälften, en fjärdedel och tre fjärdedelar. Eleverna avläser cirkeldiagram och avgör hur många procent de olika delarna visar. Därefter arbetar vi med uppgifter som bygger på att det hela är 100 %. Vidare lär sig eleverna att procent betyder hundradel. De övar också på att räkna ut vad som är 50% och 25% av ett antal.




Vi har också gjort en kort undersökning i halvklasserna om hur många procent som t.ex. är högerhänta - vänsterhänta, pojkar - flickor, gillar semlor - pannkakor och gillar Oreo - Ballerina.
Detta har eleverna fått redovisa i olika cirkeldiagram för varandra. Vilket engagerade eleverna väldigt mycket!


2014-02-18




Hur många i en skolklass är det som har glasögon? Till sin hjälp får eleverna titta på tre olika diagram med statistik som ger ledtrådar om bl.a. antalet flickor och pojkar i klassen. Det blir en härlig diskussion bland eleverna när vi arbetar i halvklass. Frågor som ställs till varandra är t.ex. hur stor är denna del av cirkeldiagrammet? Kan det vara en fjärdedel? Eleverna resonerar och försöker lösa detta problem.

Efter sportlovet börjar vi med ett nytt ämnesområde i matematik och det är procent. Skriver redan nu på sidan läxor vilka sidor vi ska arbeta med efter sportlovet. Några elever har frågat mig om det är läxa över sportlovet och det är det inte!


2014-02-04

Eleverna har i dag gjort ett kortare test där jag velat se hur de behärskar de olika uppgifterna i bråkdelar som vi hitintills arbetat med. Det var ett bra resultat med bl.a. uppgifter som handlade om t.ex. hur många tiondelar en viss helhet består av och hur mycket är 1/3 av 12? Vi har också pratat när bråkdelar används i vardagslivet t.ex. när man berättar att 1/3 av rösterna är beräknade och 2/3 av jorden består av vatten.

Mattekluring





Vi har idag spelat ett bråkspel där det gällde att lägga olika stora bråkdelar på en spelplan. Nu ska eleverna få skapa sitt eget bråkspel. Det som ska ingå i denna redovisning är:

- Vad spelet heter?
- Hur det fungerar?
- Vilka regler som spelarna måste följa?
- Vad detta spel övar spelaren på?

Spelet redovisas för de andra både skriftligt och muntligt på tisdag den 11 februari.

2014-01-28

Nu är vi klara med kapitlet om tal som handlat om de fyra räknesätten med uträkningar upp till tusental. Eleverna har gjort ett kortare test om division med tusental - några slarvar när de räknar med metoden kort division. Det beror på att man inte är säker på multiplikationstabellerna.Denna metod förklaras på s.12 i Matteborgen.

Eleverna har även presenterat sina mattekluringar på ett bra sätt - nu gällde det att räkna ut bl.a. hur många timmar man sover på ett år och är vaken. Vad blir det i dygn och månader? Flera elever har blivit duktiga på att redovisa sina uträkningar och kan sätta passande ord på sina förklaringar.

Vi har idag börjat med ett nytt område inom matematiken som behandlar uträkningar med bråkdelar. Vi har pratat om vad det är och begreppen täljare, nämnare, bråkstreck och kvot. Eleverna har börjat räkna på de första sidorna i detta kapitel och t.ex. övat på att storleksbestämma olika bråk t.ex. 5/6, 2/8 och 1/3. Vilken är det största?

Nu håller eleverna på med att skapa en egen "bråkmatta" med utgångspunkt från en hel och sedan dela den i olika bråkdelar. De har möjlighet att skapa den både i datorn eller med papper och penna. Här nedan kan ni se hur en bråkmatta kan se ut.







2014-01-22

Mattekluring till den 28 januari





Hur många timmar är det på ett år?

Hur många timmar av den totala tiden på ett år är du vaken och sover?

Hur många timmar har varje årstid?

Redovisningen sker skriftligt där du förklarar hur du tänkte, räknade ut och vilket resultat du fick. Använd gärna i din redovisning ord, bild, räkneuttryck och utvärdera vad som gick bra och mindre bra.



2014-01-22


Vi har repeterat division med minnessiffra och metoden för kort division. Dessutom har vi pratat om negativa tal och eleverna har fått öva på att räkna olika uppgifter. De fick också visa sina kunskaper när vi gjorde ett kort test i detta. Vilket jag tycker gick bra... några slarvfel hos vissa när det gäller kort division.

Redovisningen av de olika problemen som eleverna skapat var kul att ta del av, och en bra träning för klasskamraterna att lyssna på vad som sägs, och att själv komma på vilket räknesätt det ska vara. Bra träning också i att kunna berätta ett problem och sedan förklara hur man ska räkna ut det.




 2014-01-15

Mattekluring till tisdag den 21 januari




Du arbetar med en kamrat i klassen och skriver 4 egna matteproblem som löses med vart och ett av de fyra räknesätten.

De fyra räknesätten är addition, subtraktion, multiplikation och division.

När vi träffas på tisdag den 21/1 i halvklass så ska ni läsa upp era matteproblem. Vi som lyssnar funderar på vad det är för räknesätt och vad lösningen kan tänkas vara.

Tänk på att ni själva ska ha gjort en egen uträkning på varje problem som ni presenterar. Efter redovisningen lämnar ni in era mattekluringar till Mikael.





 2014-01-15

Vi repeterade prioriteringsregeln och vad det innebär för kommande uppgifter som eleverna får. D.v.s. att en uppgift som innehåller multiplikation och division räknas före addition och subtraktion. Det finns ett antal regler i matematiken som är viktigt att tänka på när man räknar ut olika tal.

Tidigare har divisions talen gått jämt ut. Men nu får vi en rest och vi har övat på hur man räknar ut det. Metoden för division som barnen fått lära sig heter kort division. Den skiljer sig från den metod som vi som är föräldrar i dag lärde oss när vi gick i skolan. På s.12 i Matteborgen finns en kort faktaruta som tar upp hur man räknar ut kort division.





Här ovan ska 468 delas med 3. Då kan kan man tänka på följande sätt: 

1. Hur många gånger får 3 plats i 4? Det går 1 gång och vi får rest på 1. Den första röda ettan mellan 4 och 5 symboliserar 1. 

2. Hur många gånger får 3 plats i 16? Det går 5 gånger. Vi får rest 1 som placeras röd mellan 6 och 8.

3. Hur många gånger får 3 plats i 18? Det får plats med 6 treor. Kvoten blir 156.



2014-01-09




Nu på fredag den 10 januari kommer min kollega Jonas att dela ut en ny matematikbok till eleverna som heter Matteborgen 5B. Detta är vårens kurs i matematik med bl.a. övningar inom de fyra räknesätten, bråk, procenträkning, decimaltal och geometri.

Nyheten för denna termin är att i stället för uppgifter veckovis, så får eleverna i början av varje månad veta de sidor vi gör i Matteborgen ca 3-4 veckor i förväg. Så det gäller att kunna planera och se hur mycket uppgifter man bör arbeta med under varje vecka för att hinna med. Detta var ett starkt önskemål från elevernas utvärdering innan jul att få veta uppgifterna långt i förväg.

Varje elev ska också rätta med facit efter fyra sidors arbete i boken. Facit finns i klassrummet. Efter rättningen utvärderar varje elev för sig vad som fungerat bra och mindre bra. Detta redovisar eleverna både muntligt och skriftligt för mig på tisdagens mattegenomgångar.

Vi fortsätter även med problemlösning i form av mattekluringar som första gången ska lämnas in tisdag den 21 januari. Information om terminens första mattekluring kommer eleverna att få på tisdagens mattelektion som är den 14 januari.

Matematikhälsningar
Mikael

2013-12-18






Eleverna fick i slutet av förra veckan genomföra ett större prov som handlade om de uppgifter som de arbetat med under senhösten i matematik t.ex. geometri med area, omkrets och skala. Addition, subtraktion och multiplikation av decimaltal samt diagram. Jag tycker att eleverna i det stora hela behärskar dessa områden, men naturligtvis blir det lite slarvfel och missförståelse när de ska räkna olika uppgifter. Bl.a. var det några som hade glömt bort hur man räknar ut arean av en kvadrat, mäter avstånd på en karta som anges i en viss skala, vilket decimaltal som är minst av 4,15 och 4,50 och när löptider ska minskas och läggas till med sekunder.

Men jag ser också att eleverna är duktiga på att omvandla enheter t.ex. centiliter till liter. De kan tolka en tabell och skapa ett diagram av den informationen och räkna ut ett medelvärde.
De behärskar också att subtrahera och addera decimaltal i t.ex. tiotal.

Jag har också gett en muntlig återkoppling till alla elever i åk 5 ang. vad jag tycker att de i nuläget behärskar och behöver förbättra. Några av eleverna har alldeles för höga krav på sig och upplever det som ett misslyckande om det är några enstaka fel på ett test eller prov. Vilket jag försöker förklara att det viktigaste är att man förstår vad man gör och kan visa hur man tänkt.

Eleverna har också fått utvärdera terminen och då är det några stycken som faktiskt tycker att det är bra att jag som deras matematiklärare vet hur de ligger till och vad de behöver förbättra. Några tycker att matematik är roligt och några tycker det motsatta. En del upplever det som att det har varit för mycket läxor och att det varit lite stressigt med det. Där kommer jag införa en nyhet inför vårterminen och det är att eleverna ska få se hela planeringen för ett arbetsområde och veta vad som krävs av dem t.ex. vilka uppgifter som ska göras inom en månad. Tidigare har de fått veta det veckovis. Vi kommer att fortsätta att ha mattekluringar och det är många som tycker att det är utvecklande. men lite arbetsamt eftersom det kräver lite mer tankearbete än att arbeta med uppgifter i boken.

Jag önskar alla elever och föräldrar En God Jul och ett Gott Nytt År!

Mikael




2013-12-11




Mattekluringen till tisdag den 17 december handlar om att lösa och redovisa skriftligt hur man löser 5 julnötter som ni kan se här ovan. Samt skapa en egen julnöt som innehåller de fyra olika räknesätten som man ska vara beredd att ge till en kamrat för att arbeta med.

Alla elever i åk 5A har fått julnötterna i pappersform.

Jag har börjat med att ge muntlig information till eleverna om hur de presterat och vad jag ser att de behöver förbättra. Nästa vecka kommer de elever som inte ännu fått denna information att få det. Nästa termin får eleverna skriftliga omdömen.


2013-12-03

Senaste nytt i matematiken!

Nu var det två veckor sedan sist som vi träffades p.g.a. att vi hade öppet hus förra veckan som femmorna var inblandade i. Vi har avslutat arbetet med vikt och volym för denna gång och eleverna fick göra en kortare diagnos om enheterna liter, deciliter, kilogram och hektogram. Det gick bra för alla!

Jag har också pratat med eleverna om hur betygssättningen E till A  fungerar om ett år, när det är dags att få sitt första betyg, och vad som krävs och vilka förmågor vi lärare tittar på i matematikämnet t.ex. problemlösning, kommunikation, begrepp, resonemang och metod. Vi kommer att öva under våren på detta så att alla elever förstår vilken arbetsinsats som krävs.

Vi har börjat med ett nytt kapitel som handlar om temperatur och diagram. Eleverna fick i dag göra ett diagram över hur man mår under en dag med olika klockslag. Sedan fick bänkkamraten tolka diagrammet och förklara när det var mycket bra, sådär och inte så bra på dagen. Det var intressant att få ta del av deras intryck och hur de mår under en dag. Det ser så olika ut från elev till elev och vilka intressen man har.





2013-12-03

Mattekluringen - Vad händer i lådan?



I dag har vi övat på att klura ut vad som händer i "lådan" här ovanför när ett tal åker in och kommer ut annorlunda. Vilket av de fyra räknesätten har vi räknat med? Det går bra att använda sig av flera räknesätt inne i lådan - men det måste se likadant ut i båda lådorna.

Lös först dessa två "låduppgifter" på bilden. Sedan skapar du tre egna lådor med lösningsförslag. Du ska redovisa detta skriftligen till Mikael senast tisdag den 10 december.

2013-11-15

Mattekluringen - skapa tre olika "rundbanor"



Du minns säkert från matematiklektionen från denna vecka när vi klurade på denna rundbana här ovan. Kommer du ihåg hur vi gjorde? Cirkeln längst upp i vänstra hörnet är start. Du ska skriva in ett tal där som du multiplicerar med sex. Den summan adderar du sedan med 18 osv. När du gått runt banan så ska det stämma med att du får samma summa som du började med. Till tisdagen den 26 november ska du ha skapat tre olika rundbanor som du lämnar in på mattehyllan i ditt klassrum. 




2013-11-12

Vikt och volym

Eleverna har arbetat bra med att omvandla enheter inom arbetsområdet vikt och volym. De fick idag göra en diagnos där de bl.a. fick omvandla 1,5 dl till liter och centiliter. Resultatet var bra bland eleverna och vi fortsätter den här och den kommande veckan att arbeta med måttenheter. Denna kunskap är mycket viktig om man t.ex. väljer att i framtiden arbeta inom sjukvården eller inom matbranschen. De sidor som eleverna har i läxa till nästa vecka handlar fortsatt om att kunna räkna med olika måttenheter. Det är några extra sidor än vanligt - men vi har ingen mattekluring i läxa till nästa vecka.

På tal om mattekluringen så var det återigen kul att få ta del av några elevers redovisande och hur de utvecklat uppgiften om den magiska stjärnan, och räknat med andra tal än vad som angetts från början.


2013-11-06

Mattekluringen - Skapa en egen magisk stjärna

På tisdagen fick en del av eleverna visa upp vilka magiska kvadrater de skapat. En del av eleverna hade ansträngt sig riktigt bra och kunde visa för sina klasskamrater kvadrater med flera olika lösningar.

Nu börjar vi med vikt och volym där eleverna kommer att få arbeta med bl.a. enheterna kilogram, hektogram, gram, liter, deciliter och centiliter. De uppgifter som eleverna arbetar med är främst utformade för att öva på att växla mellan olika enheter och kunna göra jämförelser. Vi ska också passa på att studera olika förpackningar i närmiljön och reflektera över vilken enhet innehållet anges i.




Eleverna har också hunnit laborera med magiska stjärnor där det gällde att placera ut talen mellan 1 - 7 i en stjärna. När man adderar de tre talen lodrät, vågrätt och diagonalt så ska de alla ha samma summa. Nu handlar veckans mattekluring om att eleven själv ska utveckla stjärnan och hitta andra lösningar - och det går bra att räkna med andra tal än det som nämnts ovan.


2013-10-23

Mattekluringen - Skapa en egen magisk kvadrat

Det var intressant att ta del av elevernas upptäckter när de undersökt den magiska kvadraten som var mattekluring till den 22 oktober. Tittar man på kvadraten så upptäcker man att summan av talen blir det samma vågrätt, lodrätt och diagonalt. En del av eleverna nöjer sig med det svaret och går inte vidare. Men andra har gjort det och upptäckt fler och fler mönster. Under diskussionen hade vi också några elever som kunde se fler mönster t.ex. att talen som är grannar med varandra i mitten är också grannar med varandra i positionssystemet. 



Nästa mattekluring till den 5 november handlar om att skapa en egen magisk kvadrat. Här ovan ser ni ett exempel på hur en magisk kvadrat kan se ut när det innehåller nio olika siffror. Kan du hitta mönstret? Det blir spännande att få se hur din magiska kvadrat ser ut!


2013-10-15

Mattekluringen - Den magiska kvadraten





Nu ska du få räkna på en magisk kvadrat som är flera hundra år gammal. Vad upptäcker du och vilka mönster ser du? Hur upptäcker du att den är magisk? Visa dina uträkningar och beskriv vilka olika mönster/upptäckter du ser på ett rutat papper. Denna uppgift har du i läxa till tisdag den 22 oktober.
De ovanstående siffrorna och talen är skrivna på ett gammaldags sätt. Här nedan skriver jag dem med dagens siffror och tal:
16       3        2       13
5        10      11       8
9        6       7        12
4        15     14       1


2013-10-15

Nu arbetar vi med decimaltal

Vi har avslutat vårt arbete med geometri för denna gång med att eleverna gjort en självvärdering över vilka kunskaper de fått, samt ett prov som handlat bl.a. om hur man räknar ut omkrets och area på olika figurer. Som en extra övning fick eleverna också tillverka en egen tangrampussel (ett gammalt kinesiskt pussel med geometriska figurer)  -  där de fick mäta och räkna omkrets och area på de olika bitarna.




Nu börjar vi att arbeta med nästa arbetsområde som handlar om decimaltal. Vi kommer bl.a. att öva på att skriva tal med tiondelar och hundradelar. Det kommer också att bli olika uträkningar av decimaltal med t.ex. subtraktion och addition.


2013-10-04




Mattekluringen till tisdag den 15 oktober
Hur hög och bred är min ytterdörr?
1. Uppskatta först måtten på er ytterdörr hemma. Du skriver och ritar på ett A4 papper.
2. Berätta, skriv och rita hur du gjorde denna undersökning genom att svara på nedanstående frågor:
- Vilka uträkningar gjorde du?
- Vilka svårigheter mötte du?
- Vilka verktyg använde du?
- Vad gick bra?
- Något tips du vill ge till den som ska göra en liknande undersökning?
3. Hitta på ett liknande problem och berätta hur du gjorde.



2013-10-04


Tankar om matematikundervisningen



Matematik är ett kreativt ämne som ska öva upp barnens tankeförmåga och att de kunskaper som de besitter kan användas i olika sammanhang. Eleverna ska få en förståelse för att det de lär sig, har de nytta av i vardagen och i andra ämnen som de läser. Därför kommer vi ha fokus mycket på att eleverna både för sig själv och tillsammans med andra tänker och räknar på olika räkneproblem både muntligt och skriftligt.
Det vi hitintills diskuterat i halv- och helklasser visar på att eleverna har bra tankar och att de ska våga tro på sina idéer. Att de får en bra självkänsla för ämnet! 
Att bara räkna i böckerna ger ingen förståelse för eleverna om hur matematik kan användas i det verkliga livet. Men ”hantverket” är viktigt att kunna!

De förmågor som vi övar upp i matematikämnet är följande:

Metod
 - välja och använda lämpliga matematiska metoder för att göra beräkningar och lösa rutinuppgifter,
Problemlösning
formulera och lösa problem med hjälp av matematik samt värdera valda strategier och    metoder,
Resonemang
 – föra och följa matematiska resonemang,
Kommunikation 
– använda matematikens uttrycksformer för att samtala om, argumentera och redogöra för frågeställningar, beräkningar och slutsatser.
Begrepp
 – använda och analysera matematiska begrepp och samband mellan begrepp


Sedan är vi olika och en del behöver mer stöd än andra och några behöver mer utmaningar. Varje vecka räknar vi ett antal sidor i vår matematikbok som tränar på det matematiska tänkandet och hantverket.
Det kommer också finnas en uppgift som är av problemlösningskaraktär som jag kallar för ”Mattekluringen”. Den uppgiften hjälper eleverna att se hur matematiken används i livet. Den har eleverna ca två veckor på sig att arbeta med hemma.

Vad är viktigt för ditt barn? Hör gärna av dig med frågor, funderingar och tankar till mig på miktot@nacka.se

Matematikhälsningar
Mikael

2013-09-24





Hur stor area har skolans trapphus?

Vi arbetar nu med praktiska uppgifter i matematik och eleverna har i par fått uppdraget att mäta area och omkrets på vårt trapphus i skolan. 
Vi har också pratat om i vilka olika sammanhang och situationer dessa kunskaper behövs. 

Efter det att eleverna mätt och räknat ihop den totala arean och omkretsen ska de tillsammans få skriva en rapport som ska innehålla svaret på följande frågor:
- Vad var er plan? 
- Hur gjorde ni?
- Visa vilka uträkningar ni gjorde?
- Vilka svårigheter mötte ni? 
- Vad tyckte ni att ni löste på ett bra sätt?
- Vad har ni lärt er?

Lyckat till! 

Hälsningar Mikael miktot@nacka.se


2013-09-17





Geometri och pilproblemet

Nu börjar vi med kapitel 2 i Matteborgen som handlar om Geometri. Eleverna ska ha hunnit räkna till s.47 till tisdag den 24 september. 

Eleverna har varje vecka sedan skolstarten fått arbeta med särskilda arbetsblad och diagnoser som jag tittat och rättat för att få en bild av deras befintliga kunskaper. Inom kort kommer jag kontakta några av er föräldrar, för att planera hur vi kan stötta ert barn på bästa sätt när det gäller kunskaper i matematik. Det finns ett antal facit i klassrummet som eleverna gärna får låna hem för att rätta sina uppgifter som de gjort i räknehäftet. 

Kul också att några av er föräldrar blivit involverade i "pil-problemet". Om ni inte fått vetskap om detta, så be ert barn förklara det. 

Hör gärna av er till mig på miktot@nacka.se med frågor och tankar. 

Matematikhälsningar Mikael

2013-09-10




Stora tal

Nu har eleverna gjort den första diagnosen i kapitlet om Stora tal i matematikboken Matteborgen. Eleverna har nu fått direktiv om vilka uppgifter de ska få öva mer på.

De elever som ska arbeta med rustkammaren (finns i Matteborgen) arbetar med s.22-29 till tisdag den 17 september. De elever som arbetar med tornet (finns i Matteborgen) arbetar med s.30-39 till tisdag den 17 september. 

Förutom att det är bra att göra ca 2 sidor per eftermiddag/kväll hemma under fyra tillfällen så erbjuds eleverna måltimme på skolan, samt dubbelpass i matematik på fredag. Det kan kännas lite tufft med så många uppgifter denna första tid.... men tanken är att vi ska arbeta framåt med de fyra räknesätten och sedan gå in på djupet med vissa uppgifter t.ex. problemlösning och det eleverna behöver öva mer på.

Är det några funderingar eller frågor så hör av er till mig på: miktot@nacka.se 

Matematikhälsningar Mikael

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar